2007-07-02

Τα σχολεία κλείνουν, βουτιά στις βιβλιοθήκες! (Μέρος 1ο)

Όταν τα σχολεία κλείνουν, συνήθως οι μαθητές τρέχουν να κρυφτούν για ν' αποφύγουν την επαφή με τα βιβλία. Για αρχή, λοιπόν, θα προτείνω δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν στις βιβλιοθήκες και να δίνουν χαρά στα παιδιά χωρίς αυτά να αισθάνονται ότι ξαναμπαίνουν στο χορό του διαβάσματος. Σας εγγυώμαι ότι το αποτέλεσμα θα είναι να γνωρίσουν τη βιβλιοθήκη σαν χώρο ευχάριστο και να επιστρέψουν το χειμώνα όταν θα χρειάζονται τις υπηρεσίες της για να βοηθηθούν στο σχολείο.


Ένα πρόσφορο θέμα για όλη τη διάρκεια τις σχολικής χρονιάς αλλά και για το καλοκαίρι είναι το περιβάλλον. Έτσι, λοιπόν, μπορούμε να διοργανώνουμε μικρές ομάδες, προσεγγίζοντας πρώτα τα νεαρά μέλη των βιβλιοθηκών μας και παροτρύνοντάς τα να μιλήσουν και στους φίλους τους γι' αυτό, στις οποίες θα αναθέτουμε να ψάχνουν πληροφορίες για ένα θέμα που αφορά το περιβάλλον και θα είναι διαφορετικό για την κάθε ομάδα. Η κλήρωση είναι μια καλή λύση για το πώς θα γίνει η διανομή των θεμάτων. Αφού λοιπόν οριστούν τα θέματα και γίνει η ανάληψη από την κάθε ομάδα, πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους χρήστες μας στην αναζήτηση πληροφοριών. Τον τελευταίο χρόνο και περισσότερο το τελευταίο εξάμηνο έχω περάσει αρκετό χρόνο με παιδιά δουλεύοντας σε παιδικό τμήμα βιβλιοθήκης. Αυτό με έκανε να δω ότι τα παιδιά θέλουν να έχουν τον έλεγχο. Συνεπώς, καλό είναι όταν σχεδιάζουμε μια δραστηριότητα γι' αυτά να το λαμβάνουμε υπ' όψιν.

Μια κόλλα χαρτί και ένα μολύβι μπορούν να κάνουν θαύματα. Δώστε σε όλα τα μέλη της ομάδας ένα ερωτηματολόγιο για να τα βοηθήσετε να εντοπίσουν τις πληροφοριακές τους ανάγκες. Σημειώστε πάνω - πάνω το θέμα και στη συνέχεια με απλές ερωτήσεις καθοδηγείστε τα εκεί που θέλετε. Αν για παράδειγμα το θέμα είναι "Το φαινόμενο του Θερμοκηπίου", φτιάξτε ένα ερωτηματολόγιο που θα ζητά τον ορισμό του φαινομένου, πού το συναντάμε, πού οφείλεται, πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί και αφήστε και μερικές γραμμές ώστε το παιδί να συμπληρώσει κάποιο ερώτημα που θα ήθελε να απαντηθεί στη διαδικασία της έρευνας. Θα εκπλαγείτε απ’ το πόσα πράγματα είναι δυνατόν να ρωτήσει ένα παιδί και πόσα από αυτά δεν θα περνούσαν από το μυαλό ενός ενήλικα.

Στη συνέχεια, ασχοληθείτε με κάθε ομάδα ξεχωριστά κατευθύνοντάς την σε υλικό που είναι κατάλληλο για την ηλικία των παιδιών. Εξηγείστε ότι δεν πρέπει η πρώτη τους λύση να είναι το internet γιατί η «δημοκρατία» του δεν δίνει πάντα αξιόπιστα αποτελέσματα. Διευκρινίστε ότι στόχος τους δεν πρέπει να είναι το να πάρουν μια σκέτη φωτοτυπία από μια εγκυκλοπαίδεια ή μια εκτύπωση από μια ιστοσελίδα. Πρέπει να ψάξουν (με τη βοήθεια του βιβλιοθηκονόμου όταν τους είναι απαραίτητη) για τις πηγές πληροφόρησης και στη συνέχεια να παράγουν τα ίδια τα παιδιά πληροφορίες αναδιατυπώνοντας τα όσα θα έχουν διαβάσει.

Μην ξεχάσετε να προβλέψετε ανταμοιβή για όλους τους συμμετέχοντες και φυσικά ένα δωράκι για τον νικητή που θα κριθεί για την ποιότητα και όχι για την ποσότητα ή την ταχύτητα της εργασίας.


Καλή επιτυχία και Καλή διασκέδαση!

Δεν υπάρχουν σχόλια: