2011-07-12

Ένα poke παραπάνω στην κόντρα Βιβλιοθηκονόμων και Εκπαιδευτικών Υπευθύνων Σχολικών Βιβλιοθηκών

Διαβάζοντας στο Greek Libraries μια ανάρτηση της κυρίας Πιτούλη, εκπαιδευτικού υπευθύνου σε σχολική βιβλιοθήκη, έπεσα πάνω σε ένα παλιότερο post της για την “μεταξύ μας κόντρα”. Κατ’ αρχάς, ένιωσα μια μικρή έκπληξη, καθώς ποτέ δεν είχα νιώσει εχθρικά προδιατεθειμένη προς τους εκπαιδευτικούς που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις σχολικές βιβλιοθήκες. Μετά σκέφτηκα πως ίσως να υφίσταται η κόντρα και απλά εγώ να μην το βλέπω έτσι. Προσπερνώντας, λοιπόν, την αρχική απορία, (και γνωρίζω αρκετά καλά ελληνικά ώστε να ξέρω πως η φράση αυτή αποτελεί σχήμα οξύμωρο) είπα να πάω παρακάτω. Έμαθα, λοιπόν, πως η κυρία Πιτούλη είναι μια αξιοπρεπής κυρία που δεν ασχολείται με σχόλια ανωνύμων εκτός από τις φορές που αποφασίζει να ασχοληθεί τελικά. Θεωρεί πως κάποιοι βιβλιοθηκονόμοι δεν έχουν το αίσθημα της αιδούς.

Δε διαφωνώ με τ’ ότι η ανωνυμία δεν τιμά κανέναν. Συμφωνώ πως η άποψη κάποιου αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα όταν την υπογράφει. Το έχω πει άλλωστε πολλές φορές και όλοι γνωρίζετε πως αυτός είναι και ο λόγος που υπογράφω όλα μου τα post. Ακόμα, δε διαφωνώ απόλυτα με την ιδέα κάποιων συναδέλφων που υποστηρίζουν την άποψη ότι όντως μπορεί να υπάρχουν σχολικές βιβλιοθήκες στις οποίες οι υπεύθυνοι καθηγητές επέλεξαν τη διεκδίκηση της θέσης με την προσδοκία να λουφάρουν. Δεν ξέρω αν αυτό είναι πραγματικά εφικτό και φυσικά δε θα μπορούσα να το πω γενικά για όλους. Όπως υπάρχουν βιβλιοθηκονόμοι που λουφάρουν σε βιβλιοθήκες (και μπορείτε συνάδελφοι να διαφωνήσετε όσο θέλετε μαζί μου), έτσι υπάρχουν και καθηγητές στις σχολικές βιβλιοθήκες αλλά και επαγγελματίες σε όλους τους κλάδους που λουφάρουν. Είναι θέμα ανθρώπου και όχι επαγγελματικής ομάδας. Η ευσυνειδησία και η αξιοπρέπεια δεν είναι ιδιότητες που προσκτώνται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατ’ επέκταση δεν ορίζονται από το πτυχίο και τις περγαμηνές του καθενός. Θα ήθελα να ενημερώσω την κυρία Πιτούλη, πως δεν υπάρχουν μόνο εκπαιδευτικοί με ένα ή δύο πτυχία και μεταπτυχιακό αλλά υπάρχουν και βιβλιοθηκονόμοι. Υπάρχουν ακόμη, οι εκπαιδευτικοί εκείνοι που αντιμετώπισαν την αγάπη τους για τη βιβλιοθήκη με την απολύτως υπεύθυνη στάση που τους ώθησε στη λήψη ενός δεύτερου πτυχίου ή μεταπτυχιακού στη βιβλιοθηκονομία / επιστήμη της πληροφόρησης.

Τώρα, σε ό,τι αφορά την ύπαρξη της κόντρας αυτής καθαυτής, για ’μένα είναι συνολικά μια ανοησία. Το πρόβλημα είναι πολιτικό και έγκειται στις ακόλουθες παραμέτρους:

1. Είναι γεγονός πως ο αριθμός των εκπαιδευτικών πλεονάζει και οι βιβλιοθήκες έδωσαν την ευκαιρία στην πολιτεία να αξιοποιήσει κάποιους απ’ αυτούς στις βιβλιοθήκες. Ταυτόχρονα, ο αριθμός των εκπαιδευτικών είναι τόσο μεγάλος που σε μια ψηφοθηρική θεώρηση του θέματος, είναι προφανές ποιος κλάδος από τους δύο (καθηγητές vs βιβλιοθηκονόμοι) συμφέρει να εξυπηρετηθεί.

2. Οι σχολικές βιβλιοθήκες όλου του κόσμου στελεχώνονται τόσο με καθηγητές όσο και με βιβλιοθηκονόμους. Και μάλιστα, στο εξωτερικό, όπου η επιστήμη της πληροφόρησης είναι κατά κανόνα αντικείμενο μεταπτυχιακών σπουδών, δεν θα μπορούσε εύκολα σε μια σχολική βιβλιοθήκη να σταθεί ένας βιβλιοθηκονόμος χωρίς γνώσεις παιδαγωγικής ούτε και ένας εκπαιδευτικός χωρίς γνώσεις πληροφόρησης.

Συνεπώς, κατ’ εμέ, δεν έπρεπε να μιλάμε για κόντρα ανάμεσα σε βιβλιοθηκονόμους και καθηγητές υπεύθυνους των σχολικών βιβλιοθηκών αλλά για κόντρα της πολιτείας και της πολιτικής για τις σχολικές βιβλιοθήκες με το εμπλεκόμενο ανθρώπινο δυναμικό, δηλαδή εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονόμους από κοινού. Γιατί εμένα, αυτό που μ’ ενδιαφέρει είναι πραγματικά η ένταξη της βιβλιοθήκης στην φιλοσοφία του εκπαιδευτικού μας συστήματος και όχι τα ξεκατινιάσματα μεταξύ ανωνύμων και μη.

Α!!! Και για να μην το ξεχάσω, ίσως να ήταν καλό και χρήσιμο κάποιοι από τους πραγματικά πολύ άξιους καθηγητές, με το εξαίρετο ήθος και την κατάρτιση να επιστρέψουν στις σχολικές αίθουσες γιατί οι μαθητές που επισκέπονται τη δημοτική βιβλιοθήκη στην οποία εργάζομαι, πραγματικά χρειάζονται τα φώτα και την καθοδήγησή τους. Τουλάχιστον, έτσι, θα αποφευχθεί και η δημιουργία νέων ανωνύμων που θα μπαίνουν “άκριτα σε σχολές”, ή θα τους “τάζουν λαγούς με πετραχήλια”.

Αυτά και καλή δύναμη με τη ζέστη!

6 σχόλια:

Kat Tz. είπε...

Πολύ ενδιαφέρουσα και ουσιαστική τοποθέτηση. Γιατι η ουσία βρίσκεται ακριβώς εκεί. Στην "κόντρα της πολιτείας και της πολιτικής για τις σχολικές βιβλιοθήκες με το εμπλεκόμενο ανθρώπινο δυναμικό, δηλαδή εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονόμους από κοινού". Να πω ότι ειμαι -ήμουν ίσως, γιατι η 4ετής θητεία μας λήγει 31 Αυγούστου- καθηγητρια-υπεύθυνη Σχολ. Βιβλ/κης. Τά μόνα (2) σημεία που ίσως δεν ισχύουν, είναι ότι οι εκπαιδευτικοί πλεόναζαν, -οι διορισμένοι δηλαδή, οι νόμιμοι- δεν είμαι σίγουρη, γιατι να έπαιρναν αναπληρωτές τότε;- καθώς και ότι ο λόγος ήταν ψηφοθηρικός. Μάλλον οικονομικός ήταν, για να μην πληρώνουν βιβλιοθηκονόμους, τη στιγμή που μπορούσαν να πάρουν αναπληρωτές ή ωρομίσθιους εκπ/κούς -που τους κόστιζαν λιγότερο-, για να καλύψουν τις 500 περιπου θέσεις των αρχικών βιβλ/κών.
Όσο για την απορία την αρχική που είχες, να αναφέρω ότι όντως υπήρξαν κάποιες επιθέσεις λεκτικές βιβλιοθηκονόμων, πολύ έντονες και που μάλιστα δεν υποχωρούσαν παρά τις εξηγήσεις τις διευκρινίσεις, τις παραινέσεις αρκετών από μας "αλλού πρέπει να στρέψετε τα βέλη σας" κλπ.
Ίσως ο τίτλος της δημοσίευσής σου να μην είναι η καλύτερη επιλογή, γιατι δίνει την εντύπωση ότι η κοντρα συνεχίζεται. Το "poke" πώς ακριβώς το εννοούσες; από σενα; ή απο τη Β. Πιτούλη; εγώ μπερδευτηκα, γι αυτο το λέω.
Τέλος πάντων, το θέμα είναι ότι το μελλον είναι άγνωστο, ο πολύτιμος θεσμός των Σ.Β. πλέει -πλέον- (!)στο ταραγμένο πέλαγος των πολιτικων επιλογών προς γενικότερο.. έλλειμμα παιδείας, για να .. συμπλεύσει με το οικονομικό έλλειμμα, μαζί και με τα άλλα, (ελλειμμα αξιών, βούλησης, θάρρους, εντιμότητας, κυρίως από τους αιωνίως κυβερνωντες, μαζί με τους πρώην ψηφοφορους τους). Μη χάσει..
Αν θες πάντως τίποτα νεώτερα για το θεμα των Σ.Β.μπορείς να δεις στο.. βλογκ μου, στο http://kafrin-lib.blogspot.com/2011/06/blog-post.html. Όσο για μένα (και άλλους στη δική μου θέση), πιστεύω ότι έχω να δώσω πιο πολλά στη βιβλιοθήκη απ'ότι στην τάξη, γιατι όντας μια .. πτωχή Αγγλικού, θεωρώ ότι τα Αγγλικά (πιο πολύ απο τις άλλες γλώσσες) στο σχολείο, είναι υπόθεση σχεδόν χαμένη από χερι, κοροϊδία σχεδόν, λόγω.. φροντιστηρίων, και δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για πραγματικό, δημιουργικό και αποτελεσματικό μάθημα, έτσι όπως θα το ήθελα εγώ τουλάχιστον. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία και εύχομαι.. εύχομαι.. τι;; καλύτερες μέρες για όλους;; ας το παλέψουμε όσο μπορούμε!

Kat Tz. είπε...

Τι έγραψα η αθεόφοβη.. Οι "νόμιμοι";;; Ε, εννοείται έτσι; Οι "μόνιμοι" ήθελα να πω. Ποιος ξέρει τι με ωθησε κύριε Φρόυντ... Αβυσσος η ψυχη του μόνιμου εκπαιδευτκού (ακόμα κι αυτό πάντως μπορεί αργότερα να.. παίζεται. Η "μονιμότητα". Ίσως γίνει μη-νόμιμη)

Αφροδίτη Φράγκου είπε...

Η λέξη "poke" ήταν ένας αστεϊσμός και τίποτε άλλο λόγω FB. Αναφερόμουν στο δικό μου "σπρώξιμο" στην ιστορία και όχι στης Β. Πιτούλη.
Όσο για τον πλεονάζοντα αριθμό εκπαιδευτικών δε μιλούσα για τους μόνιμους αλλά για το σύνολο των αποφοίτων σχολών που "παράγουν" εκπαιδευτικούς. Γιατί ομολογουμένως η απόσπαση μονίμων στις βιβλιοθήκες, οδηγεί στην μεγαλύτερη ανάγκη αναπληρωτών και ωρομισθίων καθηγητών.
Για όποια διευκρίνιση, στη διάθεση σας... :)

Βασιλική Πιτούλη είπε...

Κυρία Φράγκου
Συμφωνούμε σε πάμπολλα, αναρτωτιέμαι σε τι διαφωνούμε. Είναι αυτονόητο ότι ευσυνείδητοι και ασυνείδητοι άνθρωποι υπάρχουν σε κάθε επαγγελματική κατηγορία. Για την περίφημη κόντρα από εμένα το πρωτοακούσατε; Τότε μάλλον χάσατε πολλά επεισόδια. Το άρθρο στο οποίο αναφέρεστε το έγραψα σε απάντηση υβριστικών σχολίων που δημοσιεύτηκαν από ανωνύμους σε blogs συναδέλφων υπευθύνων Σχ. Β. και γιαυτό έχει το συγκεκριμένο ύφος. Αν θέλετε να έχετε πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το ποια είμαι και τι γράφω, μπείτε στο www.vasilikipitouli.gr (κλικ στο Βιβλιοφάγος blog) ή κατ' ευθείαν στο www.bibliofagos.vasilikipitouli.gr
Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία. Αν, όπως φαίνεται, είμαστε δυο άνθρωποι που ενδιαφερόμαστε για το καλό της Παιδείας μας, τότε δε βλέπω τι έχουμε να μοιράσουμε.
Με εκτίμηση,
Βασιλική Πιτούλη

Βασιλική Πιτούλη είπε...

Και βέβαια ο δαίμων των λαθών ή του βιαστικού γραψίματος έβαλε το χεράκι του. Αναφέρομαι στο αναρωτιέμαι, που το σκότωσα...

Katerina είπε...

Δυστυχώς, για άλλη μια φορά το Yπουργείο Παιδείας στην προσπάθεια να "αναβαθμίσει το ρόλο του εκπαιδευτικού" και προφανώς να υποβαθμίσει τα πτυχία των αποφοίτων των σχολών βιβλιοθηκονομίας, προχώρησε σε αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα Γενικά Αρχεία του Κράτους, στην Εθνική βιβλιοθήκη και σε άλλες Δημόσιες βιβλιοθήκες.

http://www.minedu.gov.gr/proslhpseis-diorismoi-metatheseis-apospaseis/protobathmia-kai-deyterobathmia/30-08-11-apofasi-apospaseon-ekpaideytikon-athmias-kai-bthmias-ekpaideysis-sta-genika-arxeia-toy-kratoys-stin-ethniki-bibliothiki-tis-elladas-kai-stis-dimosies-bibliothikes.html

Τελικά γιατί υπάρχουν ακόμα οι σχολές βιβλιοθηκονομίας, όταν με αυτόν τον τρόπο καλύπτονται άμεσα πάνω από 100 θέσεις; Είναι κρίμα...

Κατερίνα Μ. - Απόφοιτος Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης, ΑΤΕΙΘ - Άνεργη.