Σε αυτό το post, όπως και σε όλα τα άλλα υποθέτω, δε θα ανακαλύψω τον τροχό. Επειδή, όμως, διαπιστώνω σε συζητήσεις ότι εφαρμογές που μου έχουν λύσει τα χέρια δεν είναι γνωστές σε όλους, είπα να τις μαζέψω σε ένα post και ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε κάποιους. Αν πάλι είναι γνωστές σε όλους σας, τότε μη διστάσετε να παραπέμπετε τους χρήστες των βιβλιοθηκών σε αυτό το post προκειμένου να δουν 2-3 εργαλεία που μπορεί να τους εξυπηρετήσουν στην καθημερινότητά τους.
Μια από τις πιο λειτουργικές (και ελπίζω να αποδειχθεί και έξυπνη) κινήσεις μου ήταν η δημιουργία ενός λογαριασμού στην Google. Ξέρω ότι κάποιοι σκέφτονται τη γνωστή εταιρία ως Μεγάλο Αδελφό αλλά προσωπικά είμαι διατεθειμένη να πληρώσω σε είδος τις υπηρεσίες που μου παρέχει. Και για να μην παρεξηγηθώ, το είδος συνήθως είναι το να παρακολουθούν τις ιντερνετικές μου συνήθειες προκειμένου να πουλάνε αυτά τα στοιχεία σε διαφημιστικές ή διαφημιζόμενους.
Αφήνω όμως τους προλόγους και πάμε να τα δούμε ένα – ένα (δε θα αναλύσω όλα τα εργαλεία αλλά θα προσπαθήσω να εστιάσω σε αυτά που θα ήταν χρήσιμα σε ένα μέσο ή αρχάριο χρήστη).
Google Chrome: Ο Browser που από τη στιγμή που τον δοκίμασα δεν διανοούμαι να χρησιμοποιήσω άλλον. Ελαφρύς, γρήγορος και δουλεύει τέλεια με όλες τις εφαρμογές της Google αλλά και πολλές από τις άλλες. Υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις αλλά όχι σε βαθμό που προσωπικά να μ’ έχει ενοχλήσει.
Αναζήτηση: Έχοντας φτιάξει λογαριασμό στο Google, το καλό είναι ότι εκτός από την δυνατότητα για “customization” (εκτός δηλαδή από το να μπορείτε εσείς να κάνετε ρυθμίσεις για τα αποτελέσματα που θέλετε να λαμβάνετε) κάνει και personalization. Αυτό σημαίνει πως τόσο τα αποτελέσματα της αναζήτησής σας όσο και οι διαφημίσεις που προβάλλονται
Gmail: Έχοντας δοκιμάσει e-mail και από παρόχους σύνδεσης και 3 υπηρεσίες web mail (hotmail και yahoo και του πανεπιστημίου), έχοντας χρησιμοποιήσει Outlook (και microsoft και express) κατέληξα ότι το πιο λειτουργικό απ’ όλα είναι το αγαπημένο μου πια Gmail. Πολύ απλό στη δημιουργία του, προσφέρει ένα σωρό δυνατότητες:
- Βλέπω το αν έχω νέο μήνυμα ενώ συνθέτω κι εγώ ένα.
- Μπορώ να επιλέξω να λαμβάνω μηνύματα απ’ όλους τους λογαριασμούς e-mail (ανεξαρτήτως παρόχου)
- Όλη η δύναμη της μηχανής αναζήτησης Google αναζήτηση για να ανακαλύψετε οτιδήποτε ψάχνετε στο inbox σας ή όποιο άλλο φάκελο επιθυμείς.
- Δημιουργήστε υποφακέλους και ορίστε φίλτρα ώστε να πηγαίνουν τα μηνύματα που λαμβάνεται στον αντίστοιχο φάκελο. Ξεχωρίστε επαγγελματικά από προσωπικά και μην αναλώνετε χρόνο μέσα στη μέρα προσπαθώντας να ξεσκαρτάρετε τα σημαντικά από τα ασήμαντα.
- Φτιάξτε ομάδες επαφών ώστε με ένα κλικ να στέλνετε μηνύματα χωρίς να επιλέγετε έναν – έναν τους παραλήπτες.
Οδηγίες για τη δημιουργία λογαριασμού Google θα βρείτε στο βίντεο:
Google Reader: Σας αρέσει να ενημερώνεστε από συγκεκριμένες ιστοσελίδες και blogs; Δυσκολεύεστε να τα παρακολουθήσετε και ξεχνάτε τις μισές πηγές; Η λύση είναι απλή. Πατώντας το rss ή απλά εισάγοντας στο Google Reader το link της σελίδας που σας ενδιαφέρει, κάθε φορά που θα προστίθεται ένα άρθρο / post. Με το Chrome (και ίσως και με άλλους browsers αλλά δεν το έχω τσεκάρει), μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο Reader σας με ένα κλικ και μάλιστα να ενημερώνεται ανά τακτά διαστήματα για το πόσες μη δημοσιεύσεις δεν έχετε διαβάσει ακόμα.
Google News: Ποτέ δεν είχα την τάση να διαβάζω εφημερίδα. Συνήθως για την ενημέρωσή μου χρησιμοποιώ το ραδιόφωνο. Το Google News, όμως το χρησιμοποιώ. Και όχι για να εντοπίσω άρθρα του ημερήσιου τύπου. Όχι. Αυτό που κάνω είναι να φτιάχνω ομάδες με εξειδικευμένες αναζητήσεις που να ταυτίζονται με τα ενδιαφέροντά μου έτσι ώστε καθημερινά να βλέπω μαζεμένες τις σχετικές ειδήσεις χωρίς να γυρίζω από ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα. Για παράδειγμα, φτιάχνω μια ομάδα με λέξεις - κλειδιά “βιβλιοθήκη, επιστήμη της πληροφόρησης, βιβλιοθηκονομία, φιλαναγνωσία, ηλεκτρονικό βιβλίο, βιβλίο, βιβλιοθηκονόμοι, πληροφοριακή παιδεία” κι έτσι, κάθε φορά που μια είδηση περιέχει κάποια από τις λέξεις, μού προβάλλεται σε περίοπτη θέση στην αντίστοιχη κατηγορία στο Google News. Μια συμβουλή, μόνο, μη βάζετε υπερβολικό αριθμό λέξεων – κλειδιών ανά κατηγορία καθώς αν η κατηγορία έχει πολλά άρθρα θα χάνετε αρκετά από αυτά (λόγω περιορισμένου αριθμού των προβαλλόμενων).
Google Drive: Αν και είναι από τις πιο πρόσφατες σχετικά υπηρεσίες της Google, τείνει να γίνει το αγαπημένο μου. Εν ολίγοις το Google Drive είναι ένα «Συννεφάκι» (Cloud) το οποίο διαθέτει στον καθέναν από εμάς:
- τη δυνατότητα να αποθηκεύουμε τα αρχεία μας σε έναν τοπικό φάκελο στον υπολογιστή μας, ο οποίος στη συνέχεια είναι διαθέσιμος απ’ οπουδήποτε μέσω του Google account μας.
- Δίνει χώρο 5GB δωρεάν
- κάθε φορά που είμαστε σε ένα κοινόχρηστο υπολογιστή και θέλουμε να αποθηκεύσουμε κάτι αλλά δεν έχουμε μαζί μας usb memory stick, μπορούμε απλούστατα να το ανεβάσουμε στο Google Drive μέσα από μια πολύ απλή διαδικασία και στην συνέχεια, λίγο μετά το άνοιγμα του προσωπικού μας υπολογιστή (π.χ. όταν γυρίσουμε σπίτι) θα βρούμε το αρχείο και στον τοπικό σας φάκελο, διαθέσιμο offline.
- Το Google Drive ήρθε και αντικατέστησε ή συμπλήρωσε αν προτιμάτε το Google Docs το οποίο δεν ήταν τίποτε περισσότερο ή λιγότερο από μια πλατφόρμα με εφαρμογές γραφείου. Το πλεονέκτημα; Μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργείτε έγγραφα, λογιστικά φύλλα, παρουσιάσεις κλπ. τα οποία είναι είτε απολύτως ιδιωτικά και τα βλέπουμε / επεξεργαζόμαστε μόνο εμείς αλλά μπορούμε και να τα μοιραστούμε με διάφορους τρόπους (δίνοντας δικαιώματα προβολής και επεξεργασίας σε συγκεκριμένα άτομα ή ομάδες που είτε βρίσκονται στις επαφές μας είτε μοιραζόμαστε τα αρχεία μας μαζί τους δηλώνοντας το e-mail τους). Το βιντεάκι που ακολουθεί εξηγεί πολλά:
Youtube: Την υπηρεσία τη γνωρίζουμε όλοι. Αυτό που ίσως δε γνωρίζουμε είναι τα πλεονεκτήματα του να έχουμε λογαριασμό στο Youtube. Και θα πείτε, καλά, πόσα usernames και passwords να θυμάμαι πια; Αυτό το λύνει ο λογαριασμός στη Google που λέγαμε πριν καθώς στο Youtube συνδεόμαστε και με αυτόν. Επιπλέον επιχειρήματα για τη σύνδεση των δύο λογαριασμών θα βρείτε εδώ. Ας πούμε, όμως σύντομα τι προσφέρει ένας λογαριασμός στο Youtube:
- Βλέπουμε βίντεο χρησιμοποιώντας είτε την αναζήτηση της ίδιας της ιστοσελίδας είτε την αναζήτηση της Google περιορίζοντας τα αποτελέσματα σε Βίντεο.
- Ανεβάζουμε δικά μας βίντεο που θέλουμε να μοιραστούμε με κάποιους ή με όλους.
- Φτιάχνουμε δικό μας κανάλι στο οποίο συγκεντρώνονται όλα τα βίντεο που έχουμε ανεβάσει και το διαμορφώνουμε όπως θέλουμε ώστε να μας εκφράζει.
- Ακολουθούμε τα κανάλια ανθρώπων και εταιριών που μας ενδιαφέρουν και λαμβάνουμε με e-mail ειδοποίηση για τα καινούρια βίντεο που ανεβάζουν.
- Ανταλλάσσουμε μηνύματα με άλλους χρήστες
- Φτιάχνουμε Playlist συγκεντρώνοντας τα βίντεο που θέλουμε, π.χ. μία για όλα τα βίντεο που σχετίζονται με τη δουλειά μου και άλλη μία με τα αγαπημένα μου video clip. Είναι πολύ πρακτικό όταν θέλουμε να αναπαράγουμε βίντεο συνεχόμενα χωρίς να χρειάζεται να είμαστε από πάνω ώστε να επιλέγουμε το επόμενο κάθε φορά.
- Μπορείτε να ανεβάσετε απευθείας τις βιντεοκλήσεις που κάνετε με τον Google λογαριασμό σας εφόσον επιθυμείτε να βρίσκονται στο Youtube. Αν για παράδειγμα το “Hangout” σας συμπεριλαμβάνει μια συζήτηση που αφορά και άλλους, είναι ο ευκολότερος τρόπος να το δημοσιοποιήσετε.
Goo.gl: Πολλές φορές θέλουμε να αντιγράψουμε ένα link για να το μοιραστούμε σε κάποιο από τα κοινωνικά δίκτυα. Σκεφτείτε τώρα να προσπαθείτε να μοιραστείτε σε 140 χαρακτήρες στο Twitter και την ιστοσελίδα ή τη φωτογραφία που θέλετε και να τη σχολιάσετε. Αδύνατον! Ειδικά με τα ελληνικά που προκαλούν url πολλών χαρακτήρων, αυτή είναι μια σημαντική δυσκολία. Ακόμη και στο Facebook, όμως, είναι άσχημο να κάνεις paste σε ένα group για παράδειγμα και να εμφανίζεται κάπως έτσι:
Δεν θα ήταν προτιμότερο κάτι τέτοιο;
Για να το πετύχετε δεν έχουμε παρά να επισκεφθούμε τον “συντομογράφο” της Google, το Google URL Shortener. Αν μάλιστα συνδεθούμε και εκεί με το Google Account μας απαλλάσσει από την υποχρέωση να εισάγουμε captcha. Ταυτόχρονα, μας εξυπηρετεί κρατώντας ιστορικό με τα url που “συντομεύετε” ώστε να τα ξαναβρούμε έτοιμα αν τα χρειαστούμε.
Blogger: Δεν είναι πολλά αυτά που θα αναφέρω καθώς το blogging αν και εξαιρετικά διαδεδομένο δε θα έλεγα ότι χαρακτηρίζει τον αρχάριο ή μέσο χρήστη. Εν τούτοις, για άλλη μια φορά με ένα λογαριασμό συνδεόμαστε σε όλα κι έτσι, μπορούμε να φτιάξουμε και να διαχειριστούμε το blog μας με ένα κλικ εφόσον έχουμε συνδεθεί με το λογαριασμό μας της Google.
Και για να φύγουμε και λίγο από την Google:
Scoop.it: Πλέον, δεν ξεκινώ τη μέρα μου χωρίς την πρωινή μου εφημερίδα. Το Scoop.it ως συναθροιστής (αν θυμάμαι καλά έτσι μεταφράζεται το curator) με το bookmark του και με τις προτάσεις του, μου επιτρέπει εύκολα να συγκεντρώνω όλα όσα με ενδιαφέρουν στο θέμα που έχω δημιουργήσει και να το μοιράζουμε με όλους τους χρήστες τους που με ακολουθούν. Πολύ ελκυστικό και με μεγάλη ευκολία διαμοιρασμού των άρθρων που συγκεντρώνονται και σε άλλα κοινωνικά δίκτυα, έχει το πλεονέκτημα ότι είναι μια τριτογενής πηγή πληροφόρησης που δεν απαιτεί από τον αναγνώστη της να έχει λογαριασμό χρήστη καθώς όλα τα curated texts είναι δημόσια (αρκεί να εντοπίσουμε το topic που μας ενδιαφέρει). Από την άλλη, αν επιλέξετε να φτιάξετε λογαριασμό, δεν σας πιέζει κανείς να φτιάξετε το δικό σας topic αν και το συνιστώ ανεπιφύλακτα!
Quora: Κάθε φορά που έχω μια απορία αυτή είναι η σελίδα που ανατρέχω. Τι είναι το Quora; Κοινωνικό δίκτυο θα το χαρακτήριζα, καθώς γίνεται μέλος ο οποιοσδήποτε και στη συνέχεια αλληλεπιδρά με τους άλλους χρήστες με ένα στόχο: Να ρωτάνε και να απαντάνε ο ένας στον άλλο. Οι θεματικές ανεξάντλητες, είναι όμως ένας εξαιρετικός τρόπος να μάθουμε πράγματα και να μοιραστούμε τα όσα γνωρίζουμε. Οι χρήστες καλλιεργούμε την αξιοπιστία μας όταν οι απαντήσεις μας σε ερωτήματα ψηφίζονται ως ικανοποιητικές από άλλους χρήστες. Ρίξτε του μια ματιά, δεν έχετε να χάσετε κάτι. Αντιθέτως, το να κερδίσετε είναι πολύ πιθανό!
Ελπίζω αν όχι όλα, κάποιο από τα παραπάνω να σας φανεί χρήσιμο! Άλλωστε, είναι όλα δωρεάν (μεγάλο ζητούμενο του σήμερα).
1 σχόλιο:
Πολύ ενδιαφέρουσες και χρήσιμες τις πληροφορίες σου, γενικώς για τους χρήστες τις βιβλιοθήκες και για οποιονδήποτε. Πάντα υπάρχουν σημεία που δεν γνωρίζουμε καλά. Ευχαριστώ που το μοιράστηκες.
Δημοσίευση σχολίου