2011-12-15

ΤΟ ΒΗΜΑ - Βήμα fm: Bazaar βιβλίου από τις 15 έως τις 20 Δεκεμβρίου - ΒΗΜΑ FM - ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΤΟ ΒΗΜΑ - Βήμα fm: Bazaar βιβλίου από τις 15 έως τις 20 Δεκεμβρίου - ΒΗΜΑ FM - ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ


Χριστουγεννιάτικο Παζάρι στην Ευώνυμο Οικολογική Βιβλιοθήκη

Θα υπάρχουν πολλά, όμορφα και χρηστικά δώρα για εσάς και τους φίλους σας.

Βιβλία, χειροποίητα και φυσικά προϊόντα, κοσμήματα από υγρό γυαλί, διακοσμητικά αντικείμενα, σαπούνια, βότανα, κεριά, γλυκά, λικέρ, CD, δίσκοι βινυλίου, μεταχειρισμένα ρούχα, πίνακες και πολλά άλλα...
Με κάθε αγορά θα υπάρχει και ένας λαχνός για να κερδίσετε και άλλα όμορφα δώρα.

2011-12-07

Επιστολή της συναδέλφου Δέσποινας Μέλλου

Έλαβα την εξής επιστολή και δημοσιεύω:
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Στον απόηχο του επιτυχημένου 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου των Δημοτικών Βιβλιοθηκών θέλω να αποκαταστήσω την αλήθεια σχετικά με την εσφαλμένη εντύπωση που δημιουργήθηκε σε όλους τους συναδέλφους όσον αφορά τον συντονισμό της 2ης συνεδρίας της Παρασκευής (2/12).
Δυστυχώς σοβαροί εργασιακοί λόγοι με υποχρέωσαν να αποχωρήσω εκτάκτως. Αυτό όμως δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι είμαι αγενής όπως με απεκάλεσε η κα Κυριακοπούλου.

2011-11-18

Θέση εργασίας

Βιβλιοθηκονόμο ΑΕΙ ή ΤΕΙ με μεταπτυχιακό και εμπειρία στα αποθετήρια, την καταλογογράφηση και την ταξινόμηση ζητά για σύμβαση ορισμένου χρόνου το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Απαραίτητη η αποδεδειγμένη καλή γνώση αγγλικών.

Πληροφορίες στο τηλεφωνικό κέντρο του Βήμα FM, 2113659995.

SemiFind.gr - Σεμινάριο FRBR & RDA ΝΕΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΓΡΑΦΗΣΗΣ

SemiFind.gr - Σεμινάριο FRBR & RDA ΝΕΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΓΡΑΦΗΣΗΣ

2011-08-29

2011-07-12

Ένα poke παραπάνω στην κόντρα Βιβλιοθηκονόμων και Εκπαιδευτικών Υπευθύνων Σχολικών Βιβλιοθηκών

Διαβάζοντας στο Greek Libraries μια ανάρτηση της κυρίας Πιτούλη, εκπαιδευτικού υπευθύνου σε σχολική βιβλιοθήκη, έπεσα πάνω σε ένα παλιότερο post της για την “μεταξύ μας κόντρα”. Κατ’ αρχάς, ένιωσα μια μικρή έκπληξη, καθώς ποτέ δεν είχα νιώσει εχθρικά προδιατεθειμένη προς τους εκπαιδευτικούς που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις σχολικές βιβλιοθήκες. Μετά σκέφτηκα πως ίσως να υφίσταται η κόντρα και απλά εγώ να μην το βλέπω έτσι. Προσπερνώντας, λοιπόν, την αρχική απορία, (και γνωρίζω αρκετά καλά ελληνικά ώστε να ξέρω πως η φράση αυτή αποτελεί σχήμα οξύμωρο) είπα να πάω παρακάτω. Έμαθα, λοιπόν, πως η κυρία Πιτούλη είναι μια αξιοπρεπής κυρία που δεν ασχολείται με σχόλια ανωνύμων εκτός από τις φορές που αποφασίζει να ασχοληθεί τελικά. Θεωρεί πως κάποιοι βιβλιοθηκονόμοι δεν έχουν το αίσθημα της αιδούς.

Δε διαφωνώ με τ’ ότι η ανωνυμία δεν τιμά κανέναν. Συμφωνώ πως η άποψη κάποιου αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα όταν την υπογράφει. Το έχω πει άλλωστε πολλές φορές και όλοι γνωρίζετε πως αυτός είναι και ο λόγος που υπογράφω όλα μου τα post. Ακόμα, δε διαφωνώ απόλυτα με την ιδέα κάποιων συναδέλφων που υποστηρίζουν την άποψη ότι όντως μπορεί να υπάρχουν σχολικές βιβλιοθήκες στις οποίες οι υπεύθυνοι καθηγητές επέλεξαν τη διεκδίκηση της θέσης με την προσδοκία να λουφάρουν. Δεν ξέρω αν αυτό είναι πραγματικά εφικτό και φυσικά δε θα μπορούσα να το πω γενικά για όλους. Όπως υπάρχουν βιβλιοθηκονόμοι που λουφάρουν σε βιβλιοθήκες (και μπορείτε συνάδελφοι να διαφωνήσετε όσο θέλετε μαζί μου), έτσι υπάρχουν και καθηγητές στις σχολικές βιβλιοθήκες αλλά και επαγγελματίες σε όλους τους κλάδους που λουφάρουν. Είναι θέμα ανθρώπου και όχι επαγγελματικής ομάδας. Η ευσυνειδησία και η αξιοπρέπεια δεν είναι ιδιότητες που προσκτώνται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατ’ επέκταση δεν ορίζονται από το πτυχίο και τις περγαμηνές του καθενός. Θα ήθελα να ενημερώσω την κυρία Πιτούλη, πως δεν υπάρχουν μόνο εκπαιδευτικοί με ένα ή δύο πτυχία και μεταπτυχιακό αλλά υπάρχουν και βιβλιοθηκονόμοι. Υπάρχουν ακόμη, οι εκπαιδευτικοί εκείνοι που αντιμετώπισαν την αγάπη τους για τη βιβλιοθήκη με την απολύτως υπεύθυνη στάση που τους ώθησε στη λήψη ενός δεύτερου πτυχίου ή μεταπτυχιακού στη βιβλιοθηκονομία / επιστήμη της πληροφόρησης.

Τώρα, σε ό,τι αφορά την ύπαρξη της κόντρας αυτής καθαυτής, για ’μένα είναι συνολικά μια ανοησία. Το πρόβλημα είναι πολιτικό και έγκειται στις ακόλουθες παραμέτρους:

1. Είναι γεγονός πως ο αριθμός των εκπαιδευτικών πλεονάζει και οι βιβλιοθήκες έδωσαν την ευκαιρία στην πολιτεία να αξιοποιήσει κάποιους απ’ αυτούς στις βιβλιοθήκες. Ταυτόχρονα, ο αριθμός των εκπαιδευτικών είναι τόσο μεγάλος που σε μια ψηφοθηρική θεώρηση του θέματος, είναι προφανές ποιος κλάδος από τους δύο (καθηγητές vs βιβλιοθηκονόμοι) συμφέρει να εξυπηρετηθεί.

2. Οι σχολικές βιβλιοθήκες όλου του κόσμου στελεχώνονται τόσο με καθηγητές όσο και με βιβλιοθηκονόμους. Και μάλιστα, στο εξωτερικό, όπου η επιστήμη της πληροφόρησης είναι κατά κανόνα αντικείμενο μεταπτυχιακών σπουδών, δεν θα μπορούσε εύκολα σε μια σχολική βιβλιοθήκη να σταθεί ένας βιβλιοθηκονόμος χωρίς γνώσεις παιδαγωγικής ούτε και ένας εκπαιδευτικός χωρίς γνώσεις πληροφόρησης.

Συνεπώς, κατ’ εμέ, δεν έπρεπε να μιλάμε για κόντρα ανάμεσα σε βιβλιοθηκονόμους και καθηγητές υπεύθυνους των σχολικών βιβλιοθηκών αλλά για κόντρα της πολιτείας και της πολιτικής για τις σχολικές βιβλιοθήκες με το εμπλεκόμενο ανθρώπινο δυναμικό, δηλαδή εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονόμους από κοινού. Γιατί εμένα, αυτό που μ’ ενδιαφέρει είναι πραγματικά η ένταξη της βιβλιοθήκης στην φιλοσοφία του εκπαιδευτικού μας συστήματος και όχι τα ξεκατινιάσματα μεταξύ ανωνύμων και μη.

Α!!! Και για να μην το ξεχάσω, ίσως να ήταν καλό και χρήσιμο κάποιοι από τους πραγματικά πολύ άξιους καθηγητές, με το εξαίρετο ήθος και την κατάρτιση να επιστρέψουν στις σχολικές αίθουσες γιατί οι μαθητές που επισκέπονται τη δημοτική βιβλιοθήκη στην οποία εργάζομαι, πραγματικά χρειάζονται τα φώτα και την καθοδήγησή τους. Τουλάχιστον, έτσι, θα αποφευχθεί και η δημιουργία νέων ανωνύμων που θα μπαίνουν “άκριτα σε σχολές”, ή θα τους “τάζουν λαγούς με πετραχήλια”.

Αυτά και καλή δύναμη με τη ζέστη!

2011-06-29

Διαβούλευση για τη διανομή και κοστολόγηση διδακτικών βιβλίων: Άρθρο 1. Έννοια Συγγράμματος

Νομίζω πως αυτό που λείπει από την ελληνική παιδεία είναι η σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τη βιβλιοθήκη. Τεράστια κονδύλια δαπανώνται για να έχει κάθε μαθητής/σπουδαστής το δικό του βιβλίο, το οποίο είναι δωρεάν και κατά συνέπεια, συχνά δεν το εκτιμά όσο πρέπει. Τεράστια κονδύλια δαπανώνται και για συγγράμματα τα οποία πολλοί φοιτητές παίρνουν επειδή τα δικαιούνται και είτε δεν τα ανοίγουν ποτέ γιατί πρόκειται για αιώνιους φοιτητές είτε τα διαβάζουν επιδερμικά γιατί προτιμούν τις σημειώσεις των καθηγητών που στην πραγματικότητα έχουν και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από το βιβλίο.

2011-06-14

Βιβλιοθηκονομία & Πληροφόρηση: Έρευνα για το Web 2.0

Βιβλιοθηκονομία & Πληροφόρηση: Έρευνα για το Web 2.0: "Σας ενημερώνουμε για μία νέα έρευνα που διεξάγουμε για το Web 2.0. Παρακαλούμε όλους τους φοιτητές, εργαζομένους σε βιβλιοθήκες, μουσεία κ..."

Ανακοίνωση της ΕΕΒΕΠ

Για να μη γεμίζω τις σελίδες με επικολλημένα κείμενα, αφού διαβάσετε την τελευταία ανακοίνωση της ΕΕΒΕΠ, μπορείτε να επιστρέψετε (αν θέλετε) στο blog μου για να δείτε την δική μου οπτική...
Γυρίσατε; Ωραία! Λοιπόν... κατ' αρχάς, μπράβο στους συντάκτες της ΕΕΒΕΠ που έμαθαν επιτέλους να προσθέτουν link στα κείμενά τους. Το μόνο που μένει, πλέον, είναι να μάθουν να διαβάζουν και μια δεύτερη φορά τα κείμενά τους πριν τα στείλουν, έτσι ώστε να μη μου δίνουν αφορμές για να σχολιάζω τις συντακτικές και, ενίοτε, νοηματικές ανακολουθίες των κειμένων τους.
Επίσης, μια απορία: όταν υπογράφει ένα κείμενο το Δ.Σ. το υπογράφει το σύνολο του Δ.Σ. ή μόνο τα μέλη που προέρχονται απ’ την πλειοψηφούσα παράταξη; Αυτό γιατί πολλά έχουν ακούσει τα αυτιά μου και δεν ξέρω τι να πιστέψω.
Όσο για τις προτάσεις, για να περάσω και στο προκείμενο, θα προτιμήσω την προσφιλή τακτική μου να σχολιάζω κάθε σημείο χωριστά:
«Ως στόχος και βασική επιδίωξη της Ένωσης είναι να αναγνωριστεί ο θεσμικός ρόλος των βιβλιοθηκών στην κοινωνική ζωή του τόπου και η συμμετοχή τους στην οικονομική ανάπτυξη σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.»
Με δεδομένο ότι η αναγνώριση του θεσμικού ρόλου των βιβλιοθηκών είναι βασικός στόχος και επιδίωξη της Ένωσης, κρίνοντας το πόσο πραγματικά αναγνωρίζεται ο θεσμικός τους ρόλος, πόσο καλή δουλειά κάνει τελικά η Ένωση; Γιατί εγώ βλέπω βιβλιοθήκες που κλείνουν, βιβλιοθήκες που συντηρούνται απ’ το προσωπικό τους, προσωπικό βιβλιοθηκών που παραμένει απλήρωτο γιατί κανείς δεν έχει πετύχει την προαναφερθείσα αναγνώριση. Και ο λόγος που το αναφέρω είναι γιατί η Ένωση, μετράει καμιά 30αριά (αν δεν κάνω τρομερό λάθος) χρόνια ύπαρξης που προσπαθεί να πετύχει αυτό ακριβώς. Το ερώτημά μου είναι πόσο συνδέεται η αποτυχία της Ένωσης σ’ αυτό τον τομέα με το γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό ανακυκλώνονται τα ίδια πρόσωπα όλη αυτή την τριακονταετία; Να με συγχωρούν οι συνάδελφοι για την αυστηρή κριτική αλλά μήπως να κάνουν χώρο και στη νεότερη γενιά βιβλιοθηκονόμων να προσπαθήσει για τη βελτίωση της εικόνας που δίνουν οι βιβλιοθήκες;
Κεντρική ιδέα για την επίτευξη του παραπάνω στόχου είναι η θέση της Ένωσης για ίση ευκαιρία όλων των Ελλήνων στην παροχή γνώσεων και πληροφοριών. Η επιδίωξη αυτή μπορεί να υλοποιηθεί μόνο αν:
Δεν θέλω ούτε να σχολιάσω την κακή χρήση της Ελληνικής σ’ αυτή την πρόταση. Αν όμως, δεν είναι εσφαλμένη η χρήση της Ελληνικής και τα εννοούν αυτά που γράφουν, ας μου πουν, γιατί μόνο των Ελλήνων και όχι όλων των πολιτών που ζουν στη χώρα μας; Εκτός αν η πρόεδρος της Ένωσης έπαψε να παρατηρεί τις όμορφες ιστορίες των αλλοδαπών που έρχονται στη βιβλιοθήκη για να βρεθούν κάπου που δε θα τους ζητήσουν πράσινη κάρτα (Ήμαρτον τι θυμήθηκα πάλι!)
  • Υπάρχει ισόρροπη ανάπτυξη όλων των δημόσιων και δημοτικών βιβλιοθηκών της χώρας. Η ισόρροπη αυτή ανάπτυξη στηρίζεται στην ομοιόμορφη ανάπτυξη συλλογών, επεξεργασία των βιβλιογραφικών πληροφοριών, τη δημιουργία ενιαίου ηλεκτρονικού καταλόγου ανοικτής πρόσβασης, τη χρήση κοινών εργαλείων βιβλιογραφικής και θεματικής επεξεργασίας των τεκμηρίων κ.λπ.
Δε βλέπω την ώρα να συμβεί κάτι τέτοιο! Μόλις πείσει τον δήμαρχό μας να μάς χορηγήσει τα κονδύλια που χρειαζόμαστε για να πάψουν να εξαρτώμαστε απ’ τις δωρεές που έρχονται στις σακούλες τις λαϊκής (και καλά που έρχονται κι αυτές αλλιώς θα δανείζαμε λογοτεχνία που εκδόθηκε μέχρι το ‘80-’85. Τη Μαντά και τη Δημουλίδου ούτε που θα τις είχαν ακούσει τα μέλη μας!).
Αλήθεια, για τον ενιαίο κατάλογο, θα μας χορηγήσει η Ένωση τα χρήματα που χρειαζόμαστε ή θα πάρει το Δ.Σ. απευθείας κονδύλι απ’ την κυρία Διαμαντοπούλου για να πάρουμε το ΑΒΕΚΤ το 5.6 μπας και βγάλουμε ποτέ online τον κατάλογό μας; Α! Μήπως θα καλύψουν και τις υπερωρίες που πρέπει να κάνω για να διορθώσω τον κατάλογό μου;
Μήπως θέλουν τα Υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού να επιχορηγούν την Ένωση και να επιφορτίζουν το Δ.Σ. με την ισόρρροπη κατανομή των πόρων;
160 χρόνια απ’ τη γέννηση του Dewey και 80 απ’ το θάνατό του, τώρα θυμήθηκε η Ένωση να μας πει για κοινά εργαλεία βιβλιογραφικής και θεματικής επεξεργασίας; Και, επειδή εν μέρει έχουν δίκιο για την απουσία της κοινής αντιμετώπισης των τεκμηρίων, πού ήταν η Ένωση 30 χρόνια τώρα που κάθε βιβλιοθήκη χάραζε τη δική της πολιτική βιβλιογραφικής και θεματικής επεξεργασίας να μας αρπάξει απ’ τ’ αυτί και να μας πει «τι χάλια είναι αυτά στους καταλόγους σας;».
  • Αναπτυχθούν σύγχρονες υποδομές πληροφορικής και δικτύωσης στις Δημοτικές /Δημόσιες Βιβλιοθήκες της Ελλάδος και η λειτουργική τους διασύνδεση με τις άλλες κατηγορίες ελληνικών βιβλιοθηκών.
Κοίτα κάτι πράγματα! Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που ανακαλύπτουν την Αμερική με καμιά 500αριά χρόνια καθυστέρηση. Ισχύουν τα ερωτήματα που έθεσα για την προηγούμενη παράγραφο.
  • Δημιουργηθούν & αναπτυχθούν συνεργατικές δράσεις για την υποστήριξη των Δημοτικών Βιβλιοθηκών με τη δημιουργία κεντρικού συνεργατικού βιβλιογραφικού καταλόγου ελληνικών Δημοτικών Βιβλιοθηκών ως υποσυστήματος ενός Εθνικού Καταλόγου Βιβλιοθηκών.
Ουφ! Ευτυχώς που δεν είμαι εγώ επικεφαλής της βιβλιοθήκης που δουλεύω γιατί με τόση κριτική που ασκώ στην Ένωση, δεν νομίζω πως έχουν μείνει και πολύ συνάδελφοι που θα θέλουν να συνεργαστούν μαζί μου για την υποστήριξη των Δημοτικών Βιβλιοθηκών. Παρεμπιπτόντως, αυτή την πρόταση για ενιαίο συνεργατικό βιβλιογραφικό κατάλογο Δημοτικών, την έχω ακούσει από κάπου αλλού, ως πρόταση για τις Δημόσιες. Χαίρομαι που τα μέλη του Δ.Σ. πού και πού ακούνε και τις προτάσεις σοβαρών συναδέλφων του χώρου μας (κι ας μην τούς δέχονται όλους ως μέλη, όπως έχω γράψει και στην ανάλογη ανάρτηση). Αλλά με δεδομένη την ανάγκη κοινής πολιτικής βιβλιογραφικής και θεματικής επεξεργασίας που ζητούν στην προηγούμενη παράγραφο, πού θα βρεθούν τα κονδύλια ώστε να προσληφθούν οι συνάδελφοι που θα κάνουν τον έλεγχο των εγγραφών που ήδη υπάρχουν στους επιμέρους καταλόγους;
Τι σας λέω κι εγώ τώρα, ε;
  • Οι δημοτικές/δημόσιες βιβλιοθήκες στελεχωθούν από εξειδικευμένο προσωπικό.
Ναι, μήπως να διώξουμε και το μη εξειδικευμένο προσωπικό για να το αντικαταστήσουμε με εξειδικευμένο, μιας και ο κ. Παπακωνσταντίνου δε μας επιτρέπει να προσλάβουμε άλλα άτομα; Για κάθε 5 κλητήρες, θα προσλαμβάνεται ένας βιβλιοθηκονόμος. Σίγουρα θα πετύχουμε τους στόχους μας με αυτούς τους ρυθμούς...
  • Οι δημοτικές/δημόσιες βιβλιοθήκες αναδείξουν,  προβάλουν και αξιοποιήσουν  τα πολιτιστικά αποθέματα των τοπικών κοινωνιών με τη ανάπτυξη και διαχείριση κοινής πλατφόρμας φιλοξενίας και διάθεσης ψηφιακού ή ψηφιοποιημένου υλικού για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα Europeana.
Αυτή είναι μια πραγματικά καλή ιδέα, μόνο που δεν ξέρω πώς γίνεται, οπότε... παρακαλώ την ΕΕΒΕΠ να διοργανώσουν μερικά ακόμα σεμινάρια προς αυτή την κατεύθυνση.
  • Οι  βιβλιοθήκες παρέχουν σύγχρονες υπηρεσίες προς τον πολίτη στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης, της πληροφοριακής παιδείας, της προώθησης της φιλαναγνωσίας κλπ.
Αυτό είναι κάτι που πρέπει να προωθηθεί κεντρικά από την πολιτεία... ας πείσει κάποιος τους καθηγητές (την πλειοψηφία, προφανώς δε μιλάμε για το σύνολο γιατί πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις) τεχνολογίας να μη ζητάνε φωτοτυπίες αλλά πληροφορίες απ’ τους μαθητές και ας κατανοήσουν ότι η βιβλιοθήκη πρέπει να’ναι κομμάτι της σχολικής εκπαίδευσης, να ενισχυθούν οι σχολικές βιβλιοθήκες και να υπάρχει στο σχολικό πρόγραμμα η ώρα της βιβλιοθήκης όπου οι μαθητές θα εκπαιδεύονται στην έρευνα (που φτάνουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δεν ξέρουν να ψάξουν τίποτα αν τους κλείσεις τη σελίδα αναζήτησης της google γιατί στις άλλες δε γίνεται αναζήτηση με greeklish)
  • Υπάρξει ισότιμη συμμετοχή των βιβλιοθηκών στην κατανομή των πόρων για τον πολιτισμό και συντονισμός των δράσεων που αναλαμβάνουν.
Ισότιμη; Σύμφωνοι αλλά είναι δυνατόν να παίρνουν τα ίδια κονδύλια βιβλιοθήκες που εξυπηρετούν χιλιάδες με αυτές που εξυπηρετούν εκατοντάδες; Και ποιος θα συντονίσει τις δράσεις; Με το άναρχο καθεστώς που υπάρχει στην εξέλιξη του προσωπικού στο δημόσιο, που μόνο τα τελευταία χρόνια γίνεται αξιοκρατικά, ποιος θα βρεθεί επικεφαλής του συντονισμού ενός ανομοιογενούς προσωπικού που μπορεί συχνά να είναι και περισσότερο κατηρτισμένο απ’ τον ίδιο; Κατανοώ ότι αυτά είναι ψιλά γράμματα αλλά νομίζω ότι από αυτά προκύπτουν σοβαρές πρακτικές δυσκολίες που πρέπει να έχουμε κατά νου όταν κάνουμε προτάσεις, ώστε να ελέγχεται το πόσο ρεαλιστικές είναι.
Η Ένωση στοχεύει στη σύνταξη  της Πράσινης Βίβλου των Βιβλιοθηκών της Ελλάδος όπως είχε προταθεί από την Επιτροπή της Ένωσης για τη χάραξη μιας Εθνικής Πολιτικής  για τις Βιβλιοθήκες που παρουσιάστηκε σε ειδική συνεδρία που διοργάνωσε για το σκοπό αυτό στο πλαίσιο του 17ου Πανελληνίου Συνεδρίου  Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (Γιάννενα  2008) αφού ληφθεί υπόψη και η Ευρωπαϊκή Λευκή βίβλος.
Αυτό το τελευταίο με έκανε να σκεφτώ ένα μόνο πράγμα... Πόσο χαμένος πήγε ο κόπος μου γράφοντας όλες τις παραπάνω γραμμές; Γιατί, αν από το 2008 που προτάθηκε η σύνταξη της Πράσινης Βίβλου, η ΕΕΒΕΠ δεν έχει καταφέρει εδώ και 2,5 χρόνια (και κάτι ψιλά για να ακριβολογούμε) να την υλοποιήσει, τότε, όοοοολες οι παραπάνω προτάσεις, θα υλοποιηθούν μετά την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές...
Μπου χα χα!
Have a nice day!

2011-06-02

Να φρικάρω… να μη φρικάρω…

Έλαβα το εξής:

“Αθήνα, 1 Ιουνίου 2011
Αρ. Πρωτ.: 3017
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΕΒΕΠ

Συνάδελφοι,
μετά από ενημέρωσή από μέλη μας και σχετικά ερωτήματα τους προς το ΔΣ της ΕΕΒΕΠ αναφορικά με ερωτηματολόγιο που διακινήθηκε προς τις δημοτικές και δημόσιες βιβλιοθήκες της χώρας από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία "Future Library", θα θέλαμε να σας επιστήσουμε την προσοχή σχετικά με τιν αποστολή κρίσιμων πληροφοριών και υπηρεσιακών δεδομένων προς επεξεργασία από την παραπάνω ιδιωτική εταιρεία.
Το Δ.Σ. της ΕΕΒΕΠ διατηρεί την επιφύλαξή του ως προς τις ενέργειες αυτές και θα επανέλθει με κατάθεση συγκεκριμένων θέσεων σχετικά με τις εν λόγω δράσεις πριν την καταληκτική ημερομηνία αυτών.
Παρακαλούνται τα μέλη της ΕΕΒΕΠ όπως αναμένουν τις θέσεις του ΔΣ πριν από την λήψη των όποιων αποφάσεών τους.
Με τιμή,
Το ΔΣ της ΕΕΒΕΠ”

Και φυσικά, πάλι γέμισα απορίες…

  1. Ποιος πανικοβάλλεται τόσο λαμβάνοντας ένα ερωτηματολόγιο από το Future Library ώστε να το αναφέρει στην ΕΕΒΕΠ;
  2. Ποια δεδομένα που αφορούν τις δημοτικές και τις δημόσιες βιβλιοθήκες στην εποχή της “Διαύγειας” είναι τόσο κρίσιμες ώστε να μην επιτρέπεται να απαντήσουμε;
  3. Τι απέγινε με την επικοινωνία και την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των βιβλιοθηκών και γιατί άλλη μια φορά η ΕΕΒΕΠ επιδεικνύει τρομολαγνία σε ό,τι αφορά στο Web2 και στα εργαλεία του;
  4. Από πότε η καταλληλότητα ενός ερωτηματολογίου κρίνεται όχι από το περιεχόμενό του αλλά από το ποιος το διεξάγει (και μάλιστα, όταν δεν υπάρχει ο κίνδυνος κερδοσκοπίας εις βάρος των ερωτηθέντων;)
  5. Και τέλος, η ΕΕΒΕΠ δεν αισθάνεται πως υπάρχουν πιο σοβαρά προβλήματα στον κλάδο να ασχοληθεί απ’ το να κάνει υποδείξεις σε (θεωρητικά τουλάχιστον) νοήμονες επιστήμονες για το αν θα πρέπει ή όχι να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο που δημιούργησαν άλλοι επιστήμονες του κλάδου; Εκτός, πια κι αν τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΕΒΕΠ αγνοούν ποιος κρύβεται πίσω από το Future Library και συνεπώς είναι κάπως λογικό να φοβούνται το άγνωστο. Τώρα, κατά πόσον είναι δυνατόν να αγνοούν κάτι τέτοιο, ειδικά όταν η ίδια η πρόεδρος του ΔΣ και συνεπώς της Ένωσης είναι μέλος της κοινότητας του Future Library… άλλο θέμα, στο οποίο δεν είναι η θέση μου να δώσω απάντηση.

Όπως είπα, εγώ απορίες έχω και τις εκφράζω. Τα σχόλια δικά σας, όπως επίσης δικός σας και ο χώρος για πιθανές λύσεις στις απορίες μου…

 

2011-05-21

Μήνυμα από την ΕΕΒΕΠ (Για να μη λέτε ότι αναφέρομαι μόνο στα αρνητικά)

Αθήνα, 17 Μαΐου 2011
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Με την παρούσα το Δ.Σ. της ΕΕΒΕΠ είναι στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσει ότι στις πρόσφατες εκλογές για την ανάδειξη των Επιτροπών της IFLA και συγκεκριμένα στην Επιτροπή "Management of Library Associations", στην οποία είχε θέσει υποψηφιότητα ο αντιπρόεδρος της ΕΕΒΕΠ συνάδελφος Γιώργος Γλωσσιώτης, εκλέχθηκε. Η εκλογή του συναδέλφου είναι μεγάλη τιμή πρώτιστα για τον ίδιο και μετά για την χώρα μας και το ΔΣ του εύχεται καλή δύναμη.
Με την εκλογή αυτή του συναδέλφου, πιστεύουμε ότι δεν είναι μόνο προσωπική επιτυχία για τον ίδιο αλλά και για τον κλάδο. Θεωρούμε επίσης ότι είναι αποτέλεσμα της συνεχούς και αδιάλειπτης παρουσίας της ΕΕΒΕΠ όλα αυτά τα χρόνια στην IFLA καθώς η συμμετοχή μας αυτή δεν ήταν σιωπηρή, αλλά περιλάμβανε εποικοδομητικές προτάσεις τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Θέλουμε να τονίσουμε ότι η συμμετοχή της ΕΕΒΕΠ στους διεθνείς οργανισμούς IFLA και EBLIDA τα τελευταία χρόνια είναι σημαντική και ουσιαστική καθώς συμμετέχει πάντα με εποικοδομητικές προτάσεις στα παραπάνω όργανα.
Για το λόγο αυτό θεωρούμε ότι η εκλογή του συναδέλφου Γιώργου Γλωσσιώτη είναι και απόρροια της μέχρι τώρα παρουσίας και δράσης μας. Είμαστε βέβαιοι ότι ο συνάδελφος θα ανταπεξέλθει με συνέπεια και επιτυχία στα νέα του καθήκοντα, άλλωστε αυτό το εγγυάται η απρόσκοπτη δουλειά του τα τελευταία χρόνια στο ΔΣ της ΕΕΒΕΠ, από όποια θέση και αν υπηρέτησε.

Η ΕΕΒΕΠ θα συνεχίσει να συμμετάσχει ως εθνικός εκπρόσωπος στις διεθνείς οργανώσεις, να καταθέτει προτάσεις και να επιδιώκει συνεργασίες επ' ωφελεία της ελληνικής βιβλιοθηκονομικής κοινότητας, όπως πράττει ήδη τα τελευταία χρόνια.

Για το ΔΣ


Χριστίνα Κυριακοπούλου
Πρόεδρος

Δημήτρης Πολίτης
Γενικός Γραμματέας

2011-05-12

Τι μ’ έπιασε πάλι σήμερα…

Μια στο τόσο με πιάνει μια κρίση και μπαίνω στο site της Ένωσης (ναι, στην ΕΕΒΕΠ αναφέρομαι). Σήμερα μ’ έπιασε μετά από μια σχετική συζήτηση που είχα με μια φίλη. Αναρωτήθηκα, λοιπόν, στην Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης, ποιοι δικαιούμαστε να εγγραφόμαστε ως μέλη;

Πληροφορήθηκα λοιπόν από το site ότι μέλη εγγράφονται “Όλοι οι απόφοιτοι των σχολών Bιβλιοθηκονομίας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης μπορούν να γίνουν μέλη της Ένωσης υποβάλλοντας τη σχετική αίτηση”. Επίσης, “Οι φοιτητές των σχολών βιβλιοθηκονομίας μπορούν να εγγραφούν ως δόκιμα μέλη με ετήσια συνδρομή 10 ευρώ”. Και όπως ήταν φυσικό (ή όπως εμένα μου φαίνεται φυσικό) μού προέκυψαν κάποιες απορίες.

Κατ’ εμέ, Βιβλιοθηκονόμοι και Επιστήμονες της Πληροφόρησης είναι εκτός από τους αποφοίτους των 2 ΤΕΙ και του 1 ΑΕΙ της χώρας όλοι οι απόφοιτοι του κλάδου που προέρχονται από πανεπιστήμια του εξωτερικού. Επιστήμονες της Πληροφόρησης είναι και όσοι έχουν άλλο κύριο πτυχίο και μεταπτυχιακό στην Επιστήμη της Πληροφόρησης. Αλλά πόσο δεν είναι Βιβλιοθηκονόμοι / Επιστήμονες Πληροφόρησης προσωπικότητες του χώρου που εργάζονται για χρόνια σε βιβλιοθήκες χωρίς πτυχίο; Πόσο περισσότερο “Βιβλιοθηκονόμος” είναι κάποια κυρία που τελείωσε τη ΧΕΝ (δεν το λέω προσβλητικά, όλοι εκτιμούμε το έργο που προσέφεραν στις Ελληνικές Βιβλιοθήκες την εποχή που η Βιβλιοθηκονομία δεν υπήρχε ως τμήμα σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης) ή ένας πτυχιούχος ΤΕΙ με βαθμό πτυχίου 5.00 από κάποιον άνθρωπο που εργάζεται 20 χρόνια σε μια βιβλιοθήκη, παράγει έργο, ενημερώνεται και εκσυγχρονίζει τόσο τις γνώσεις όσο και τις υπηρεσίες της βιβλιοθήκης στην οποία εργάζεται;

Υπάρχουν συνάδελφοι (και θα επιμένω να τους αποκαλώ έτσι όσο θα υπάρχουν και θα παράγουν έργο για τις ελληνικές βιβλιοθήκες) που χωρίς να έχουν πτυχίο κάποιας σχολής Βιβλιοθηκονομίας είναι πολύ περισσότερο κατηρτισμένοι και ικανοί από κάποιον που μπήκε κάποτε τυχαία στη σχολή, την έβγαλε νύχτα με ένα 5αράκι και έπιασε πριν από 20 χρόνια μια καρέκλα πίσω από ένα γραφείο σε κάποια βιβλιοθήκη και δεν κουνήθηκε ποτέ από εκεί. Πριν βιαστείτε να μου πείτε ότι ανοίγω τους ασκούς του Αιόλου και με αυτά που γράφω υπονοώ πως πρέπει οι πόρτες των βιβλιοθηκών να είναι ανοιχτές σε μη ειδικευμένους επιστήμονες, σας προλαβαίνω λέγοντας πως οι γενικεύσεις είναι συνήθως πολύ επικίνδυνες. Δεν μπορεί η ΕΕΒΕΠ να θεωρεί ανίκανους να χριστούν μέλη της τα ίδια πρόσωπα που επιλέγει για να μας επιμορφώνουν. Δε λέω να καταλαμβάνουν θέσεις εργασίας άνθρωποι που προέρχονται από άλλους κλάδους, τουλάχιστον δε λέω να είναι αυτός ο κανόνας. Πρέπει όμως να υπάρχουν και εξαιρέσεις. Οι ελληνικές βιβλιοθήκες είναι γεμάτες από ανθρώπους που δεν πέρασαν ποτέ το κατώφλι ούτε της ΣΔΟ ούτε της Αρχειονομίας, δίνουν, όμως, τη ζωή τους για τις βιβλιοθήκες και προσπαθούν μη έχοντας το αντίστοιχο πτυχίο να καλύψουν το κενό που αυτό αφήνει με διαρκή ενημέρωση και επιμόρφωση στα θέματα του κλάδου.

Πόσο, λοιπόν, αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν θέση στην Ένωση; Και αν κάνω λάθος και γίνονται δεκτοί ως μέλη της Ένωσης, προκύπτει μια νέα απορία μου: Με ποια κριτήρια αποφασίζεται το ποιος μη πτυχιούχος θα γίνει δεκτός και ποιος όχι, απ’ τη στιγμή που γνωρίζω τουλάχιστον ένα πρόσωπο που εμπίπτει στην παραπάνω κατηγορία και δεν έχει γίνει μέλος της Ένωσης παρά την υποβολή της σχετικής αίτησης;

Αν, όμως, δεν κάνω λάθος, θέτω έναν ακόμη προβληματισμό: η ΕΕΒΕΠ δεν έχει δραστικό ρόλο στην υπεράσπιση των εργασιακών μας δικαιωμάτων, ή τέλος πάντων, δεν έχει τόσο δραστικό όσο χρειαζόμαστε, καθώς, μπορεί μεν να το ευαγγελίζεται αλλά δεν βλέπω να το πληροί. Δεν έχει πετύχει την “επάνδρωση” των βιβλιοθηκών μόνο με πτυχιούχους των σχολών Βιβλιοθηκονομίας, οπότε δεν βλέπω και σύγκρουση συμφερόντων, για ποιο λόγο, με την οικονομική κρίση που βιώνει ως φορέας αρνείται ακόμα την εγγραφή μελών που εργάζονται στις βιβλιοθήκες (και αυτό είναι ένα γεγονός που δεν θα πάψει να υφίσταται σύντομα) διαιωνίζοντας αυτή της τη δυσχέρεια;

Και μιας και έπιασα το οικονομικό, γιατί δεν ξεκινάμε από τη συστολή των δαπανών που είναι και το trend της εποχής; Δεν έχω αξιωθεί ακόμα να πάω στα καινούρια γραφεία της Ένωσης αλλά δεν το βρίσκω απαραίτητο να ενοικιάζεται χώρος στο Κολωνάκι ο οποίος λειτουργεί ελάχιστες ώρες. Δεν το βρίσκω απαραίτητο να εκδίδουμε έντυπο περιοδικό που στοιχίζει χιλιάδες ευρώ αντί του να επενδύουμε στην επιμόρφωση των συναδέλφων με πραγματικά σεμινάρια στα οποία δε θα ζητάμε την εθελοντική συνεισφορά των εισηγητών (όπως είχε γίνει σε προηγούμενο κύκλο σεμιναρίων για τον οποίο έλαβα πρόσκληση για να δηλώσω συμμετοχή). Στις εποχές που ζούμε, πρέπει να υπάρχει ένας εξορθολογισμός των δαπανών. Δεν μπορεί να δίνω 20 ευρώ συνδρομή για να μού εξασφαλίζεται ένα άθλιο περιοδικό όπου σπάνια εμφανίζονται αξιόλογα άρθρα (και πώς να μην είναι σπάνια αφού η ίδια του η έκδοση γίνεται σπάνια). Δεν μπορεί να συνεχίζουμε όλοι οι βιβλιοθηκονόμοι, με μεγάλο αριθμό συναδέλφων ανάμεσά μας να βιώνουν την ανεργία, να δίνουμε αυτά τα 20 ευρώ το χρόνο απλά για να έχουν κάποιοι την ευκαιρία να συστήνονται ως πρόεδροι ή στελέχη ΔΣ και να κυκλοφορούν στο Κολωνάκι, ούτε για να βάζουν στο βιογραφικό τους δημοσιεύσεις σε ένα περιοδικό με impact factor… πόσο είπαμε;

Αυτά και σταματάω γιατί μάλλον θα μαυρίσω ακόμα περισσότερο μια ήδη συννεφιασμένη μέρα.

Καλημέρα σας!

2011-03-21

Γενική συνέλευση ΕΕΒΕΠ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Καλούνται τα μέλη της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης σε τακτική Γενική Συνέλευση που θα γίνει το Σάββατο 26 Μαρτίου, στις 11:00 στα γραφεία της ΕΕΒΕΠ (Σκουφά 52 Αθήνα, 1ος όροφος).

Θέματα ημερήσιας διάταξης:

1. Απολογισμός δράσης Δ.Σ

2. Έκθεση Εξελεγκτικής Επιτροπής

3. Προγραμματισμός δράσης 2011

Σε περίπτωση μη απαρτίας η Γενική Συνέλευση θα επαναληφθεί το Σάββατο 9 Απριλίου 2011, στις 11:00 στα γραφεία της ΕΕΒΕΠ (Σκουφά 52 Αθήνα, 1ος όροφος).

Παρακαλούνται τα μέλη της Ένωσης όπως επικοινωνήσουν με τα γραφεία της ΕΕΒΕΠ (Τρίτη και Πέμπτη 17:30 – 19:30) για ενημέρωσή τους σχετικά με την κατάσταση μέλους και διευθέτηση τυχόν εκκρεμοτήτων.

Για το ΔΣ της ΕΕΒΕΠ

Η Πρόεδρος: Χρ. Κυριακοπούλου

Ο Γεν. Γραμματέας: Δημ. Πολίτης

Εγώ, μια απορία έχω: ποιος είχε την έμπνευση να κανονιστεί η Γενική Συνέλευση το Σάββατο ενός τριημέρου που ο κόσμος θα λείπει; Πολύ θα ήθελα να πάω, έχω ήδη δηλώσει πόσο αλλά αυτό το Σάββατο, σίγουρα δεν μπορώ. Οπότε ελπίζω να επαναληφθεί στις 9/4.

2011-02-15

Μερικές ενδιαφέρουσες ειδήσεις από το live webcast για τα Google ebooks

Μερικές ενδιαφέρουσες ειδήσεις από το live webcast για τα Google ebooks

Έτσι για να μην ξεχνιόμαστε…

Χθες ήταν η πρώτη μέρα μετά τη λήξη των “συμβάσεων έργου” των βιβλιοθηκονόμων αλλά και συμβασιούχων άλλων κλάδων του ΤΕΕ. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, όπως και πολλές άλλες δημόσιες υπηρεσίες, μετά από χρόνια “αξιοποίησης” συμβασιούχων για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών, είπε το οριστικό, απ’ ό,τι ακούγεται ως τώρα, αντίο σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που το στήριξαν με τη δουλειά τους τα τελευταία χρόνια.

Οι συμβασιούχοι του ΤΕΕ, με αφορμή τη χθεσινή μέρα “αγάπης” (εγώ νόμιζα ότι μέρες αγάπης είναι τα Χριστούγεννα και το Πάσχα αλλά μάλλον είναι και η μέρα της γιορτής του Αγίου Βαλεντίνου) τύπωσαν την παρακάτω αφίσα.

TEE I love you

Το μόνο που μένει να πω είναι… Happy Valentine’s day?

Ήμαρτον!

2011-02-07

Mea culpa: No comments

Mea culpa: No comments: "εκτός ίσως απ' τ' ότι πρέπει να αρχίσω να διαγράφω τους ανθρώπους που μισούσα στο σχολείο και παρ' όλα αυτά τους έχω κάνει add..."

2011-01-25

Δωρεάν ηλεκτρονικά μαθήματα για τη δημιουργία Ψηφιακών Συλλογών

Αγαπητοί φίλες και φίλοι του Future Library,
θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ψηφιακών Βιβλιοθηκών και Ηλεκτρονικής Δημοσίευσης, Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο διαθέτουν μέσα από την ηλεκτρονική διεύθυνση accessit.libver.gr ηλεκτρονικά μαθήματα με εκπαιδευτικό υλικό για τη δημιουργία Ψηφιακών Συλλογών και τη σύνδεσή τους με την Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, Europeana.

2011-01-19

Ανάρτηση - Παράκληση

Μετά τα σχόλιά μου για τα κείμενα, τις θέσεις και το έργο της ΕΕΒΕΠ και της προέδρου της, παρατήρησα το εξής: υπήρξαν ποικίλες αντιδράσεις από διάφορα πρόσωπα, επώνυμα ή ανώνυμα, συναδέλφους και μη πάνω στην άποψή μου. Και φυσικά, όλα, θετικά και αρνητικά, με σύμπνοια και χωρίς, έγιναν όλα αποδεκτά από μέρους μου. Όσοι συμμετείχατε στις συζητήσεις του τελευταίου καιρού με σχόλιά σας, θα διαπιστώσατε πως δεν αποπειράθηκα ποτέ να ασκήσω κανενός είδους λογοκρισία σε κανέναν και σε κανένα σχόλιο, είτε διαφωνούσα είτε όχι. Εξέφρασα τις διαφωνίες μου με κάποιους αλλά ποτέ δεν διέγραψα σχόλιο ούτε και έχω επιλέξει να προϋποτίθεται της δημοσίευσης ενός σχολίου η από μέρους μου έγκριση.

Ημερίδα με θέμα "Ανοικτό Λογισμικό"

Την Κυριακή 23-01-2011 ώρα 11:00 πμ, στο αμφιθέατρο του 2ου ΓΕΛ Κατερίνης θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με θέμα:
«Ανοικτό Λογισμικό»

2011-01-05

Ευχαριστίες προς όλους του φίλους της Ευωνύμου

Η προηγούμενη επιστολή μας με την οποία ενημερώναμε για τη διάρρηξη που έγινε στην Ευώνυμο (http://www.evonymos.org/greek/viewarticle.asp?id=5202), βρήκε πολύ μεγάλη ανταπόκριση σε πολλούς φίλους της βιβλιοθήκης. Πάρα πολλοί από όσους πληροφορήθηκαν το γεγονός δήλωσαν την προθυμία και την διαθεσιμότητά τους να βοηθήσουν στην αποκατάσταση της λειτουργίας της βιβλιοθήκης. Τους ευχαριστούμε θερμά για το ενδιαφέρον τους.

2011-01-03

Διάρρηξη στην Ευώνυμο Βιβλιοθήκη

Ευώνυμος

Οικολογική Βιβλιοθήκη

Αγ. Ασωμάτων 9, Θησείο

www.evonymos.org

Ευώνυμος: Κλειστή λόγω διάρρηξης (...και λόγω, κυρίως, κρατικής αναλγησίας)

Απόψε τη νύχτα, μεταξύ Σαββάτου 1/1 και Κυριακής 2/1/2011, έγινε διάρρηξη στην Ευώνυμο Οικολογική Βιβλιοθήκη. Οι άγνωστοι διαρρήκτες αφαίρεσαν κυρίως ηλεκτρονικό εξοπλισμό και καθιστούν πλέον αδύνατη τη λειτουργία της. Η ζημιά που έγινε, πέραν της οικονομικής που αφορά στην αξία των κλαπέντων, είναι πολύ μεγαλύτερη αφού στα κλαπέντα μηχανήματα υπήρχε εγκατεστημένο λογισμικό για τις βασικές λειτουργίες της (βιβλιογραφική βάση δεδομένων, ψηφιοποίηση βιβλίων κλπ.), έστω κι αν αυτό δεν έχει οικονομική αξία για τους πιθανούς κλεπταποδόχους. Η αναστάτωση στους χώρους της βιβλιοθήκης είναι τέτοια που θα χρειαστεί πολύς καιρός για να τακτοποιηθούν όλες οι συλλογές και τα αρχεία της βιβλιοθήκης.